Každý, kdo začíná s podnikáním, musí na začátku vyřešit řadu otázek. Jednou z nich je, zda si má nechat vytisknout papírové vizitky. K řešení této věci je dobré přistupovat až v okamžiku, kdy máme jasně vymezený podnikatelský plán s definovanou cílovou skupinou odběratelů našeho zboží a služeb. Jistě se shodneme na tom, že vizitky nemusí mít každý.
Šetříme lesy, ale ničíme svou šanci na úspěch
S vývojem moderních komunikačních technologií si lze do mobilního telefonu stáhnou aplikaci a vytvořit si elektronickou vizitku. Kdo již tuto možnost vyzkoušel, jistě mi dá za pravdu, že jde o skvělou a poměrně rychlou technologii. Jenže tato možnost naráží na řadu překážek.
Elektronická vizitka je vhodná, pokud máte s druhou stranou nějaké jednání a na jeho závěr máte čas si spárovat telefony a předat vizitku. Výhodou je, že váš zákazník má údaje na vás ihned ve svém telefonu a nemusí si nic ručně ukládat do jeho paměti a to včetně e-mailu.
Teoretický příklad byl jednoduchý, ale realita našla hned několik komplikací:
1. Dva telefony s různým operačním systémem a různou aplikací, si těžko své vizitky vymění.
2. Napříč generacemi mají lidé jen určitou schopnost práce s moderními technologiemi. Takže i když má váš partner nejmodernější telefon, neznamená to, že s ním umí i něco víc než posílat zprávy, telefonovat a zapnout navigaci.
3. Předání elektronické vizitky je časově náročnější než předání její papírové verze.
4. Ten, komu chcete kontakt na sebe dát, nepoužívá žádné moderní technologie. Ano, i tato situace je obvyklá.
Podívejme se spolu na modelové situace.
Situace č. 1
Rodina odjede na dovolenou, dům hlídá babička a praskne v koupelně potrubí. Babička nejspíš hned zavolá rodině, co má dělat a ti jí poradí, ať si na ledničce najde vizitku toho šikovného instalatéra, co jim to opravoval posledně. Pro jakékoliv řemeslníky, stále zůstává papírová vizitka nejdůležitějším nástrojem, jak na sebe nechat kontakt pro své stávající i budoucí zákazníky.
Situace č. 2
Pracovník IT nebo marketingu s většinou svých zákazníků komunikuje pomocí e-mailu a telefonu. Elektronická vizitka mu tedy může postačovat a navíc má dobrý předpoklad, že i jeho obchodní partneři budou tuto formu sdílení kontaktů používat.
Situace č. 3
Obchodník, který své zákazníky objíždí a je pro něj zásadní komunikace „tváří v tvář“ se bez papírové vizitky neobejde. Její předání je totiž velmi rychlé a probíhá zcela přirozeně v průběhu nebo ke konci rozhovoru. Navíc při předávání vizitky na veletrzích nebo konferencích může být užitečné, když je na vizitce i fotka. Zákazník si pak snadněji vybaví jednoho obchodníka mezi třiceti jinými, který mu konkrétní vizitku dal.