Hřebenové řízení je systém, který má za úkol měnit kroucení volantem na otáčení kol. Tím, že řidič otočí volantem, dává do pohybu ozubené kolo (pastorek), které posouvá hřebenem (ozubenou tyčí). Hřeben poté vysunuje či zasunuje tyče řízení, které podle aktuálního posunu otáčejí koly.
- Hřebenové řízení bylo dříve součástí prakticky každého vozu.
- Dnes se využívá především u levnějších automobilů.
Základem hřebenového řízení je obal neboli tělo. Toto tělo těsně uzavírá náplně a další prvky uvnitř řízení a tím pádem je možné dosáhnout žádaného tlaku bez toho, že by kapaliny nežádoucím způsobem unikaly. Pokud bychom nahlédli do vnitřku těla, pak uvidíme pastorek řízení a hřeben. Pro pohyb a pevné uložení je určen simerink. Tento prvek je také známý pod označením gufero a slouží k těsnému oddělení dvou prostředí se stejným nebo různým obsahem.
- Kromě simerinku jsou uvnitř těla také kluzná ložiska a pouzdra.
Únik kapalin může způsobit závažné poškození
Nejfrekventovanější vadou řízení je únik kapalin, kdy přes manžety řízení začíná pronikat olej. Je to způsobeno vnitřní netěsností řízení nebo také vůlí hřebenu, kdy je vytvořen prostor pro únik kapalin, na které působí tlak posilovače řízení.
- Pokud k tomuto jevu dojde, často ho majitel vozu ani nezaregistruje.
- Nikterak se totiž delší dobu neprojevuje.
- Má však vliv na další součásti vozidla.
Vlivem úniku kapalin dochází ke korozi hřebenu a nadměrnému opotřebení pastorku řízení.Pokud se opotřebení zachytí včas ještě před započetím koroze, pak není oprava nákladná. Koroze hřebenu či opotřebovaný pastorek jsou ale zásadní vady, které vyžadují vysoké investice.Řízení Octavia 2 nemusí být nové.
- Dobrou volbou je repasované řízení, které vyjde majitele vozu levněji, a přitom má srovnatelné vlastnosti jako tento prvek, který je zcela nový.