Výrobce automobilů Fiat Chrysler Automobiles (FCA), tedy italsko-americká firma hledá způsob, společně s Renaultem, jak se vrátit zase do jednání o jejich fúzi, i přes to, že Fiat od jednání již jednou odstoupil. Mezi problémy, které musí řešit, je také zajištění souhlasu aliančního partnera, tedy japonské automobilky Nissan Motor.
Nissan požaduje za souhlas s fúzí snížení vlastnického podílu Renaultu v této firmě. Aktuálně má totiž Renault 43,4 procenta této japonské značky.
FCA neočekávaně stáhl svou nabídku na fúzi na základě politických podmínek ve Francii. Francouzská vláda totiž vlastní významný podíl této firmy a kladla si velmi tvrdé podmínky ohledně zachování pracovních míst, možnosti společně rozhodovat o řízení firmy. Dále se chtěla podílet na stanovení podmínek pro akcionáře.
Pokud by se uvedené firmy spojily, vznikl by třetí největší výrobce automobilů na světě, hned v závěsu za společnostmi Toyota a Volkswagen. Jestliže by se ke sloučení přidal i Nissan, stala by se firma největším výrobcem aut světa.
Agentura Reuters v této věci zveřejnila informace o tom, že pokud by japonská firma sloučení podpořila, výrazně by pak musela tedy francouzská firma omezit svůj podíl na jejich firmě. Pro Japonce by totiž znamenalo, že by vyměnili francouzského akcionáře za obrovský koncern Fiat, se kterým doposud však nemá zkušenosti. Japonští akcionáři mají v Renaultu pouze 15% podíl a nemají žádná hlasovací práva.
Bude velmi zajímavé sledovat, jak se povede oživení jednání o této složité dohodě. Informační agentury dále upozornily na to, že mezi Francouzi a Japonci jsou velmi napjaté vztahy již od listopadu loňského roku, kdy byl zatčen bývalý šéf aliance kvůli obvinění z velmi výrazných chyb na poli financí. Ten aktuálně čeká v Japonsku na proces, i když stále obvinění důrazně odmítá.